Inkoopinfo

Waarom Ad Alliance?

Het bundelen van de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media levert mooie voordelen op voor onze adverteerders:

  • Een hoog bereik op TV en online. Ad Alliance bereikt 98% van alle Nederlanders per week.
  • Een groot aanbod TV-zenders – van massabereik tot hele selectieve zenders op alle doelgroepen (ook de doelgroep 25-39 jaar!)
  • Een kwalitatieve omgeving voor online campagnes met een groot bereik. Ad Alliance heeft een online weekbereik van maar liefst 56%
  • Veel mogelijkheden voor ieder budget – of het nu gaat om spot, online video, branded content, licensing, native/social advertising of live events.

We barsten van de creatieve ideeën en denken graag mee. Je kan bij ons terecht voor idee tot volledige uitwerking en plaatsing. Alles te regelen via één loket.

Hier kan je alle inkoopinformatie vinden. Uiteraard gaan wij graag met je in gesprek om de juiste oplossing voor jouw merk te vinden.

Spot & special advertising

Prijsberekening TV Spot en Special Advertising

Inkoopsystematiek

Er is geen vast tarief per spot. De prijs wordt bepaald door een GRP-maandprijs die afhankelijk is van diverse factoren, zoals het type doelgroep, de specifieke inkoopoptie die je kiest of in welke maand je de spot gaat uitzenden.

De inkoopsystematiek voor spotzendtijd werkt als volgt: in het mediacontract worden twee netto basisprijzen per GRP* afgesproken: een content basisprijs en tijdvak basisprijs. Daarnaast leggen we in het contract de prijsindex vast voor de doelgroepen die je wilt inkopen. In de TV Spot Ratecard 2020 (zie de link bovenin deze pagina) vind je maandindexen en de spotlengte-indexen waarmee je de prijs per maand en per spotlengte kunt berekenen. Je kunt kiezen uit diverse inkoopopties met elk een eigen productindex. Voor de programmeringspakketten geldt de content basisprijs en voor de tijdvak- en themapakketten geldt de tijdvak basisprijs. De productindex bepaalt de hiërarchie van de indeling. Voor een juiste balans in vraag en aanbod publiceren we maandelijks per product een marktindex (90-110) in onze programmering & marktindex tool. Voor RTL Telekids en RTL Z zijn specifieke pakketten beschikbaar.


Prijsberekening:

*1 GRP staat voor één reclamecontact met één procent van de doelgroep: 1 GRP is één procent kijkdichtheid binnen de doelgroep.

Voorbeeld 
Een klant heeft een netto content basis prijs van €1000. Deze klant wilt een Sturing Vast Pakket inkopen op de doelgroep boodschappers 25-54 jaar in de maand maart voor een commercial van 20 seconden. De marktindex voor maart staat op 100.
Berekening Netto Content Basis prijs (€ 1000) * doelgroep index Bds 25-54 (90) * maandindex maart (105) * product index Sturing Vast Pakket (121) * marktindex (100) * spotlengte index 20 seconden (75) = GRP Maandprijs (€ 858)

Contentpakketten

Met deze inkoopvorm kies je zelf de content die het beste past bij jouw campagne. Je kunt hierbij kiezen uit diverse pakketten.
Voor een garantie op plaatsing is het van belang dat er voor initiële indeling een selectieve blokselectie wordt aangeleverd. Na indeling van de campagne wordt het schema vastgezet en niet meer gewijzigd, met uitzondering van wijzigingen op grond van programmering, producthiërarchie of prognoses. Blokken die worden aangevraagd na initiële indeling hebben geen garantie op plaatsing. Bij deze contentpakketten moeten de blokken voldoen aan een selectiviteitseis t.o.v. 25-54 jaar. Deze selectiviteitseisen worden elke maand op de site gepubliceerd.

Specifiek Fixed Budget
Je kiest voor een vast budget zelf de zender en daarbinnen de reclameblokken.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Minimale looptijd: 7 dagen.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Productindex: RTL 4: 135 / RTL 5: 124 / RTL 7, 8, FOX Sports, Eurosport, Ziggo Sport en Ziggo Sport Select: 115 / Overige full audit kanalen: 112.
  • Bij verwachte over- en onderscores boeken wij in overleg blokken bij of af. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (150%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteiteis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als één aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Over- en onderscores van de diverse inkoopvormen worden binnen de campagne met elkaar verrekend.
  • Blokken die worden aangevraagd na initiële indeling hebben geen garantie op plaatsing.
  • Het schema wordt vast gezet en niet meer gewijzigd, m.u.v. wijzigingen op grond van programmering en prognoses.
  • Indien er Specifiek Fixed ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.

Specifieke GRP
Je kiest zelf de zender en daarbinnen de reclameblokken.

  • Productindex: RTL 4: 132 / RTL 5: 121 / RTL 7, 8, FOX Sports, Eurosport, Ziggo Sport en Ziggo Sport Select: 112 / Overige full audit kanalen: 109.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (150%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteiteis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als 1 aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Het daadwerkelijke aantal behaalde GRP’s wordt in rekening gebracht.
  • Het schema wordt vast gezet en niet meer gewijzigd, m.u.v. wijzigingen op grond van programmering en prognoses
  • Indien er Specifieke GRP ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.

Sturing vast
Je kiest minimaal 4 zenders en daarbinnen de reclameblokken.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Minimale looptijd: 7 dagen.
  • Voor dit pakket geldt de content basisprijs.
  • Productindex: 121.
  • Bij verwachte over- en onderscores boeken wij in overleg blokken bij of af. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt.
  • Voor de initiële indeling is per ingekochte zender een ruime selectieve blokselectie nodig (200%).
  • Indien bij het aanvragen van een Programmering Pakket de blokselectie onvolledig is en/of niet voldoet aan de selectiviteitseis, wordt het Pakket niet ingedeeld.
  • Voor de blokselecties geldt dat meerdere aangevraagde blokken in hetzelfde programma op dezelfde dag als 1 aangevraagd blok worden beschouwd.
  • Indien wij voor het Sturing Vast Pakket 4 dagen voor het einde van de subperiode nog geen blokselectie hebben ontvangen, boeken wij naar eigen inzicht blokken bij.
  • Over- en onderscores van de diverse inkoopvormen worden binnen de campagne met elkaar verrekend.
  • Indien wij 4 dagen voor het einde van de subperiode nog geen blokselectie hebben ontvangen, boeken wij naar eigen inzicht blokken bij.
  • De blokselectie moet voldoen aan de budgetverdeling over de zenders, die maandelijks wordt gepubliceerd op adalliance.nl.
  • Het uitzendschema wordt gefixeerd na initiële indeling, maar blijft verplaatsbaar voor specifiek ingekochte zendtijd.
  • Optimalisatie van het uitzendschema is niet mogelijk.

Upfront Guaranteed

Op de veilingsite plaatsen we wekelijks kavels waarop je kunt bieden. Elke kavel is een pakket van een aantal GRP’s die in een bepaalde periode wordt ingezet. De prijs is vastgesteld op basis van een TV-spot van 30 seconden en doelgroep 25-54 jaar. De veiling werkt bij afslag, wat betekent dat het bedrag dagelijks wordt verlaagd, tot het wordt verkocht. Op maandag plaatsen we nieuwe pakketten online.

 

Tijdvakpakketten

Met een tijdvakpakket bepaal je zelf in welk tijdvak de spots worden geplaatst.
Wij verzorgen de indeling in het gewenste tijdvak. De campagne wordt afhankelijk van je inkoopdoelgroep op diverse zenders en op een selectie van de full audit themakanalen geplaatst. Het uitsluiten van een zender (maximaal 3) kan tegen een toeslag van 5% per zender op het netto GRP-tarief. De inzet van de zenders is afhankelijk van doelgroep en selectiviteit. 

Top Time Pakket
In het Top Time Pakket worden de spots uitgezonden bij RTL 4 tussen 18.00 en 24.00 uur, bij overige zenders tussen 19.30 en 23.00 uur en bij topevenementen of topprogrammering.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 115.
  • Tijdvak: RTL 4 tussen 18.00 en 24.00 uur, bij overige zenders tussen 19.30 en 23.00 uur en bij topevenementen of topprogrammering.
  • Het budget van het Top Time Pakket mag maximaal 30% van het campagnebudget bedragen.

Early & Late Time Pakket
In het Early & Late Time Pakket worden de spots uitgezonden tussen 16.30 en 20.00 uur en tussen 22.30 en 24.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 101.
  • Tijdvak: tussen 16.30 en 20.00 uur en tussen 22.30 en 25.00 uur.

Daytime Pakket
In het Daytime Pakket worden de spots uitgezonden tussen 06.00 en 18.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 5
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 85
  • Tijdvak: tussen 06.00 en 18.00 uur.
  • Bij een DRTV-campagne kan het uitzendschema worden gefixeerd tegen een toeslag van 5%.

Nighttime Pakket
In het Nighttime Pakket worden de spots uitgezonden tussen 24.00 en 06.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 5.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 75.
  • Tijdvak: tussen 24.00 en 06.00 uur.

Promillage Pakket
Het Promillage Pakket kan alleen worden ingekocht voor reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken en de spots worden uitgezonden tussen 21.00 en 25.00 uur.

  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 111.
  • Tijdvak: tussen 24.00 en 6.00 uur.

Doelgroeppakketten

Met een doelgroeppakket wordt je ingedeeld bij de zenders van jouw inkoopdoelgroep.
Wij verzorgen de indeling die het best past binnen je inkoopdoelgroep. De campagne wordt afhankelijk van je inkoopdoelgroep op diverse zenders geplaatst. We bieden 3 varianten aan:

Doelgroeppakket Plus
RTL 4, RTL 5 en een selectie van passende full audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 85.

Doelgroeppakket
Een selectie van passende thematische full- en light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 75.

Doelgroeppakket Light
Een selectie van passende light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 59.

Themapakketten

Wil je aanwezig zijn bij aansprekende thema’s voor specifieke doelgroepen?
Dat kan met onze themapakketten, samengesteld voor onder andere mannen, vrouwen, jong volwassenen, kids en AB1. Bij themapakketten delen wij de spots in en zijn deze spots door ons verplaatsbaar binnen het desbetreffende thema. Optimalisatie van de uitzendschema’s is in dit geval niet mogelijk. Over- en onderscores worden binnen een campagne met elkaar verrekend en de minimale looptijd van campagnes is 7 dagen. Met deze themapakketten is het ook mogelijk om je campagne door te plaatsen op aan dit thema gerelateerde websites.

Sport Pakket
Wil jij een fanatieke en sportieve doelgroep bereiken? Het Sport Pakket zorgt ervoor dat jouw spots worden geplaatst rondom de populairste sportprogramma’s en wedstrijden. We plaatsen je spot bij RTL 7 Sport content, de Ziggo Sport-kanalen, FOX Sports en Eurosport. Zo bereik je een groot aantal voetballiefhebbers, maar ook fans van Formule 1, darts, basketbal, rugby en nog veel meer mooie sporten.

  • Sturing op mannen 25-54 jaar.
  • Voor dit pakket geldt de tijdvak basisprijs.
  • Productindex: 115.

Kids Pakket
Met het Kids Pakket bereik je kinderen en hun ouders via verschillende populaire kwalitatieve kidsplatformen: B.O.Z., Cartoon Network, Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon, Nick Jr, en RTL Telekids. We brengen jouw merk onder de aandacht met een breed scala aan leuke en educatieve kids-content, voor pre-school-kids tot brugklassers.

  • Dit pakket is in te kopen op de doelgroepen 3-8 jaar, 6-12 jaar, jongens 6-12 jaar en meisjes 6-12 jaar.
  • Dit pakket heeft zijn eigen maandindexen.
  • De marktindex is van toepassing op het Kids pakket (85-115).
  • Minimaal aantal GRP’s: 30.
  • Voor dit pakket geldt een Kids basisprijs.
  • Wil je je zenders zelf kiezen dan kan dit met een index van 105.
  • Ratecard Kids

RTL Z & Nieuws Pakket
Met het RTL Z & Nieuws Pakket bereik je iedereen die altijd op de hoogte wil zijn van de actualiteit.

  • Spots worden uitgezonden bij RTL Z en alle nieuwsuitzendingen bij RTL 4.
  • Productindex: 110.

RTL Z GRP Pakket
Het RTL Z GRP Pakket bereikt een doelgroep die interesse heeft in (breaking) news, finance, tech, business en life.

  • De spots worden uitgezonden bij RTL Z.
  • Productindex: 90.

Special advertising

Special advertising is maatwerk: een unieke, creatieve campagne waarbij TV en online gecombineerd ingezet kunnen worden.
Met de exclusieve vormen van spotreclame wordt jouw boodschap bijvoorbeeld op een opvallende manier verweven in de vormgeving van de TV-zender of in een programma naar keuze. De exclusieve uitzendpositie en de creatieve vormgeving zorgen voor een hoge attentiewaarde.

Onderzoek bevestigt dat kijkers special advertising zien als opvallend en sympathiek. Bovendien werkt dit product zeer goed bij het stimuleren van merkeffecten en het verhogen van de reclamebekendheid. Producten Voor special advertising gelden dezelfde selectiviteitseisen als voor inkoop spot. Om je bereik te vergroten, bieden we je de gelegenheid om op basis van je doelstellingen een op maat gemaakte campagne te ontwikkelen, van single media tot een volledig geïntegreerd 360-graden concept.

We bieden verschillende uitingen:


Identspot
De commercial wordt verweven met de vormgeving die het reclameblok opent. Hierna volgt een vloeiende overgang naar jouw spot.

  • Productindex: RTL 4: 159 / RTL 5, 7, Z: 154 / RTL 8: 151.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De minimale spotlengte bij een Identspot is 20 seconden.
  • Bij de tariefbepaling van Identspot wordt voor de overgang van de RTL-zendervormgeving naar de commercial 5 seconden in rekening gebracht.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Blockcloser
De commercial wordt verweven met de vormgeving die het reclameblok afsluit. Claim het reclameblok door een identspot te combineren met een blockcloser.

  • Productindex: RTL 4: 159 / RTL 5, 7, Z: 154 / RTL 8: 151.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De minimale spotlengte bij een Blockcloser is 20 seconden.
  • Bij de tariefbepaling van de Identspot wordt voor de overgang van de RTL-zendervormgeving naar de commercial 5 seconden in rekening gebracht.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Frame split
De commercial wordt tussen twee programma’s geplaatst, in de look & feel van de zender, tijdens een exclusief reclamemoment. Onderin beeld is een aftelklok te zien ter aankondiging van het volgende programma.

  • Productindex: 162.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken contentbasisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • De maximale spotlengte van een Frame Split is 20 seconden.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Content split
De commercial wordt tussen twee programma’s geplaatst in de look & feel van de zender tijdens een exclusief reclamemoment. Bovendien wordt de uiting gekoppeld aan relevante actuele content (zoals het weer, een kooktip of sportuitslagen) waardoor je meerwaarde creëert voor de kijker.

  • Productindex: 169.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale content basisprijs van € 611.
  • Indien er special advertising ingekocht wordt op de core doelgroep van de zender, is de doelgroepindex 2 punten lager.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Overlay banner
Een commerciële banner tijdens een programma waarbij je communiceert op het moment dat de aandacht het hoogst is. Het programma blijft goed zichtbaar, waardoor het mogelijk is een creatieve koppeling te maken tussen de uiting en de programma-inhoud.

  • Productindex: 179.
  • De inkoop van de special advertising producten gaat volgens de inkoopsystematiek van spotzendtijd, waarbij de contractueel afgesproken content basisprijs het uitgangspunt is.
  • Voor special advertising geldt een minimale content basisprijs van € 611.
  • De maximale spotlengte van een Overlay Banner is 10 seconden.
  • Het minimale budget voor een special advertising campagne is € 50.000,- (exposure kosten).

Charitatieve pakketten

We hanteren speciale tarieven voor non-profit organisaties. Er zijn verschillende doelgroeppakketten mogelijk tegen een vaste lage prijs. Op deze tarieven is nog wel een doelgroep-, maand-, en marktindex van toepassing:


Chari – Doelgroeppakket Plus
RTL 4, RTL 5 en een selectie van passende full audit zenders

  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs van € 400 (incl. productindex)

Chari – Doelgroeppakket
Een selectie van passende thematische full- en light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs van € 360 (incl. productindex)
Chari – Doelgroeppakket Light
Een selectie van de light audit zenders

  • Sturing naar tijdvak is mogelijk: primetime, promillage en kansspel. Hiervoor rekenen we een toeslag van 10%.
  • Voor meer informatie over zenderinzet en doelgroepindexen bekijk pagina 2 van de indexen ratecard.
  • Minimaal aantal GRP’s: 5.
  • Voor dit pakket geldt een basisprijs € 280 (incl. productindex)

Billboarding

Met billboarding plaats je jouw product of dienst midden in de belevingswereld van de doelgroep. Zo profiteer je van de band met de kijker, het umfeld en de populariteit van een programma. Voor een relatief lage prijs genereer je snel een groot bereik via TV en online. De minimale content basisprijs is € 611 en de minimale tijdvak basisprijs is € 550.

Billboard Premium Pakket

Kies uit één van onze programma’s en claim een umfeld.

  • Met het Billboard Premium Pakket claim je programma’s en krijg je gegarandeerd het afgesproken aantal billboards bij het gewenste programma zoals De Klok, RTL Weer, Goede Tijden, Slechte Tijden, RTL Boulevard, Jinek, Married At First Sight, Wie Ben Ik? En films en series. Iedere maand vullen we het aanbod met populaire programma’s.
  • In te kopen op RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z en de zenders van Viacom, Discovery en Disney (m.u.v. Eurosport).
  • Minimale looptijd 1 week
  • Voor het Billboard Premium Pakket geldt een vast tarief voor de afgesproken aantal billboards. Deze tarieven zijn op te vragen via de software van Media Buying Systems of billboardingsales@adalliance.nl
  • Voor Billboard Premium kan een GRP-indicatie worden afgegeven dat de billboards zullen behalen. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt. De GRP-indicatie is op basis van de core doelgroep van de zender.
  • Billboard Premium wordt ingezet bij de ingekochte programma’s op alle schermen, van televisie tot smartphone en tablet om zo het programma te claimen. De video-billboards worden ingedeeld op basis van de vooraf ingeschatte aantallen impressies.
  • Wil je niet de gehele reeks inkopen dan kunnen wij samen een pakket met verschillende losse afleveringen samenstellen.
  • Wil je nog meer connectie hebben met het programma, dan bieden wij je hier diverse mogelijkheden voor.
  • Voor dit pakket gelden de reguliere doelgroepindexen
  • Inkoop voor publicatie van de maand is mogelijk.
  • Alleen bij inkoop na publicatie is de marktindex van toepassing.
  • Om de campagne optimaal uit te kunnen plaatsen, dienen er 3 versies aangeleverd te worden. (1) wordt, 2) werd, 3) en-versie)
  • Voor dit pakket geldt een minimale content basisprijs van € 611,- per GRP, op basis van een spotlengte van 30 seconden.
  • Billboards en Breakbumpers zijn 5″
  • Kijk hier voor het actuele aanbod!

Billboard Sturing GRP Pakket

Stel samen met Ad Alliance een billboardpakket samen o.b.v. GRP-doelstellingen.

  • Met een Billboard Sturing GRP pakket stel je zelf je pakket samen en is jouw GRP doelstelling leading.
  • De programma’s waar je uit kunt kiezen worden op de reguliere publicatiedatum bekend gemaakt.
  • In te kopen op RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z en de zenders van Viacom, Discovery en Disney (m.u.v. Eurosport).
  • Voor dit pakket geldt een minimale content basisprijs van € 611,- per GRP, op basis van een spotlengte van 30 seconden.
  • Productindex: 81.
  • Minimaal aantal GRP’s: 15.
  • Het commercieel beleid van TV Spot is van toepassing op dit product.
  • Voor dit pakket gelden de reguliere doelgroepindexen
  • Na afloop van de campagne worden alle over- en onderscores van de Billboard GRP Pakketten en de Billboard Doelgroeppakketten (Plus) op maand- en campagne niveau verrekend.
  • Het billboard tijdvak pakket is in te kopen via de software van Media Buying Systems van de publicatie maand. Of meerdere maanden vooruit in overleg met Ad Alliance en de spots worden na publicatie geboekt.
  • Bij verwachte over- en onderscores boeken wij in overleg billboards en breakbumpers per aflevering bij of af. Onze prognoses zijn hierbij het uitgangspunt.
  • Het uitzendschema wordt gefixeerd na initiële indeling, maar blijft verplaatsbaar voor Billboard Premium.
  • Om de campagne optimaal uit te kunnen plaatsen, dienen er 3 versies aangeleverd te worden. (1) wordt, 2) werd, 3) en-versie)
  • Doorplaatsing op RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z en bij een selectie van de full audit themakanalen.

Billboard Doelgroeppakket Plus

Je kiest voor een vast aantal GRP’s , de billboards worden uitgezonden in het all day tijdvak.

  • Productindex: 78.
  • Minimaal aantal GRP’s: 10.
  • Voor dit pakket geldt een minimale tijdvak basisprijs van € 550 per GRP, op basis van een spotlengte van 30 seconden.
  • Het commercieel beleid van TV Spot is van toepassing op dit product.
  • In te kopen op RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z en bij een selectie van de passende full audit zenders.
  • Voor dit pakket gelden de doelgroepindexen van het doelgroeppakket.
  • Het billboard tijdvak pakket is in te kopen via de software van Media Buying Systems van de publicatie maand. Of meerdere maanden vooruit in overleg met Ad Alliance en de spots worden na publicatie geboekt.
  • Na afloop van de campagne worden alle over- en onderscores van de Billboard Doelgroeppakketten (Plus) en de Billboard Sturing GRP Pakketten op maand- en campagneniveau verrekend.
  • Om de campagne optimaal uit te kunnen plaatsen, dienen er 3 versies aangeleverd te worden. (1) wordt, 2) werd, 3) en-versie)
  • Doorplaatsing op RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z en bij een selectie van de full audit themakanalen.

Billboard Doelgroeppakket

Indeling op een selectie van passende thematische full audit zenders

  • Productindex: 65.
  • Minimaal aantal GRP’s: 10.
  • Voor dit pakket gelden de doelgroepindexen van het doelgroeppakket
  • Het commercieel beleid van TV Spot is van toepassing op dit product.
  • Voor dit pakket geldt een minimale content basisprijs van € 550 per GRP op basis van een spotlengte van 30 seconden.
  • Na afloop van de campagne worden alle over- en onderscores van de billboard doelgroeppakketten (Plus) en de billboard GRP pakketten op maand- en campagneniveau verrekend.

Fillboarding

Voordelige manier van inkopen waarbij er wordt ingedeeld op full audit zenders o.b.v. beschikbaarheid.

  • Tarieven op aanvraag.
  • Alleen in te kopen bij een minimale billboard commitment.
  • Minimale looptijd: 3 maanden
  • Last minute inzet o.b.v. beschikbaarheid
  • Kan worden ingezet op de zenders van Viacom, Discovery en Disney (m.u.v. Eurosport).
  • Geen plaatsing- en uitlevergaranties en geen sturing mogelijk.

Cromo Pakket

Wil je naast je ingekochte Billboard Premium Pakket op dat umfeld verder liften, dan is het mogelijk om dit pakket aan te vullen met cromo’s (kijk naar promo + 5 seconden billboard).

  • Tarieven zijn op aanvraag.
  • Afrekenen op basis van GRP’s op basis van core doelgroep van de zender & cross promotie o.b.v. 25-54 jaar.
  • Voor dit pakket geldt een minimale content basisprijs van € 611,- per GRP op basis van een spotlengte van 30 seconden.
  • Marktindex is niet van toepassing

Non spot billboardaanbod

Kijk hier voor het actuele overige billboard aanbod

Online

Video advertising

Ad Alliance vormt samen met haar partners de grootste lokale online videopartij, met premium Nederlandse content via eigen platformen en samenwerkingen met andere publishers. Met ons exclusieve aanbod van lokale content bieden we je via één loket een brand safe omgeving en kwalitatief contact met je doelgroep. Je kunt zowel managed als programmatic bij ons inkopen, waarbij we het kwalitatieve videoaanbod voor de managed inkopen hebben gebundeld in het NL Premium Pakket.

Outstream video

Outstream video is een effectieve manier van video advertising. De commerciële video wordt getoond in het hart van artikelen op premium websites en is responsive. Het formaat van de video (horizontaal, verticaal of rechthoekig) past zich automatisch aan het scherm aan, ongeacht het platform of appartaat waar het op wordt uitgespeeld. Outstream kan zowel managed als programmatic worden ingekocht. Klik hier voor meer informatie.

Inkoopmogelijkheden

Je bepaalt zelf hoe en waar je jouw online advertentie of sponsoring wilt inzetten:

  • RON (Run of Network): dit kan programmatic of managed
  • ROC (Run of Channel): Door het inkopen van channels kies je voor gericht bereik in een content categorie of doelgroep. Dit is alleen mogelijk bij online video. Mogelijkheden zijn:
  • ROS (Run of Site): Je kiest tegen een toeslag zelf de content/websites waar jouw uiting wordt vertoond.

Programmatic guaranteed

Bij ons is het mogelijk om de content van RTL op Youtube en Divimove programatic guaranteed in te kopen via de DSP Display & Video 360 (DV360). Programmatic guaranteed biedt buyers de mogelijkheid om videocampagnes online te creëren in de DBM Marketplace tegen een vaste prijs en een vast volume. De videocampagnes kunnen ook ingezet worden op basis van audience data. Programmatic guaranteed: hoe het werkt en de voordelen

Display advertising

Voor optimale zichtbaarheid of actiematige campagnes gericht op clicks, zijn grote en interactieve display banners en takeovers beschikbaar op de responsive sites en mobiele devices. Targeting op een specifieke doelgroep of regio, of de keuze voor een specifieke titel of channel zorgen voor een gericht bereik van de campagne. Voor de tarieven en mogelijkheden van Display Advertising neem contact op met onze partner DPG advertising@dpgmedia.nl

Targeting mogelijkheden

We vinden het belangrijk om onze gebruikers goed te kennen. Daarmee kunnen we ze goede producten en goede content aanbieden en zorgen we voor relevante advertenties die aansluiten bij hun behoeften en interesses. Uiteindelijk levert dit ook het beste resultaat voor de adverteerder. Door meerdere databronnen slim te combineren bieden we je verschillende targeting opties:

Targeting Index
Device 125
Geo 125
Time 125
Position 150
Audience (Data) op aanvraag

Native advertising

Wij helpen merken met het vertellen van hun verhaal op een betekenisvolle manier door het ontwikkelen van totaalconcepten en door in te haken op bestaande campagnes. Wij maken digital advertising persoonlijk door het merk aan de juiste makers en doelgroep te koppelen: de ‘sweet spot’ van content marketing. Dit is de plek waar marketing doelstellingen worden behaald. In deze mix bieden wij slimme content- en display oplossingen. Onze content producten bestaan uit: sponsered stories, sponsored video’s, social only, fan marketing, podcast advertising en distributie van content. Daarnaast bieden wij premium display advertising aan met bestaande en eigen impactvolle formaten.

Het portfolio bestaat uit een zeer breed aanbod van influencers en websites in verschillende thema’s en doelgroepen. Met diverse grote Nederlandse influencers, blogs en communities hebben ze een exclusieve samenwerking. Ze zijn onderverdeeld in de segmenten food, moms, Business News & Innovators, Tech & Lifestyle, Fun & Entertainment, Fashion & Beauty, Home Deco en Health & Lifestyle.

Twitter

Waarom Twitter?

Twitter is ‘what’s happening’. Een gebruiker bezoekt Twitter met een ontdekkende mindset en is actief op zoek naar wat nieuw en interessant is binnen zijn of haar interessegebieden. Deze actieve mindset biedt veel kansen voor adverteerders: #StartWithThem.

Wanneer Twitter?

  • Introductiecampagnes:
    In het huidige gefragmenteerde en mobile first medialandschap worden doelgroepen iedere dag overspoeld met boodschappen. Het lanceren van iets nieuws is voor merken dan ook een uitdaging. Twitter kan hierbij een belangrijke rol spelen met de ontvankelijke en invloedrijke doelgroepen die op Twitter te vinden zijn. Lanceert jouw merk een nieuw product, een nieuwe app of nieuwe service? #StartWithThem. Lanceert jouw merk een nieuwe feature, nieuwe video, nieuwe boodschap, discussie, merkbelofte of propositie? #StartWithThem.
  • Connect With Whats Happening:
    Voor merken is het nog nooit zo belangrijk geweest om kwalitatief te verbinden met hun doelgroep. Een van de manieren om kwalitatief te verbinden is om binnen de juiste domeinen aansluiting met jouw doelgroep te realiseren. Twitter is hiervoor het perfecte platform, met gebruikers die op zoek zijn naar ‘what’s happening’ binnen interessegebieden, bijvoorbeeld gaming, sport, nieuws of entertainment.

Hoe Twitter?

In het medialandschap van vandaag bepaalt de consument waar, wanneer en hoe hij content gebruikt en bekijkt. Hierbij speelt video een nog steeds groter wordende rol. Video is dan ook essentieel om de aandacht van de doelgroep te trekken én vast te houden. Met In-stream Video Sponsorships (IVS) biedt Twitter hier mooie oplossingen voor, 100% premium, transparant en brand-safe. IVS biedt merken de mogelijkheid om de video-content van een vooraf geselecteerde publisher in het partnernetwerk van Twitter (1.000+) met een pre-roll te promoten. Dit betekent dat partnerships een-op-een vertaald kunnen worden naar Twitter en dat merken specifieke events kunnen claimen. Twitter biedt zowel lokale als wereldwijde contentpakketten aan, waaronder Eurosport (Olympics Tokyo 2020), Formule 1, ESL, IGN, RTL, FOX Sports, Ziggo Sports en Viacom. Het team van Twitter werkt graag met je samen om aan de hand van effectstudies de kwalitatieve impact op jouw merk te bepalen.

 

Ratecards

Online video

TV Spot

Kids

Billboarding

Content + Premium display

Online video (ENG)

TV Spot (ENG)

Kids (ENG)

Billboarding (ENG)

Programmering & marktindex

Tariefkaartpresentatie april

Tariefkaartpresentatie mei

Tariefkaartpresentatie juni

Publicatie-, aanlever- en afsluitdata

TV

Het aanvragen van reclamezendtijd op televisie gebeurt op maandbasis. Om jou zo goed mogelijk te kunnen bedienen is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig wordt verstuurd. Wij hanteren onderstaand schema voor de publicatie van programmering en tarieven en voor het in ontvangst nemen van de campagne-aanvragen.

Publicatiedata 2020
Maand
Publicatie
Sluiting aanvragen
Versturen offertes digitaal
december 2019
do 24-10-2019
ma 04-11-2019
ma 18-11-2019
januari 2020
ma 25-11-2019
di 03-12-2019
di 17-12-2019
februari 2020
di 24-12-2019
ma 06-01-2020
ma 20-01-2020
maart 2020
ma 27-01-2020
di 04-02-2020
di 18-02-2020
april 2020
di 25-02-2020
wo 04-03-2020
wo 18-03-2020
mei 2020
wo 25-03-2020
do 09-04-2020 (gewijzigd)
vr 24-04-2020 (gewijzigd)
juni 2020
di 28-04-2020
ma 11-05-2020 (gewijzigd)
ma 25-05-2020
juli 2020
vrij 29-05-2020
di 09-06-2020
di 23-06-2020
augustus 2020
di 30-06-2020
wo 08-07-2020
wo 22-07-2020
september 2020
wo 29-07-2020
do 06-08-2020
do 20-08-2020
oktober 2020
do 27-08-2020
ma 07-09-2020
ma 21-09-2020
november 2020
vrij 25-09-2020
ma 05-10-2020
ma 19-10-2020
december 2020
ma 26-10-2020
di 03-11-2020
di 27-11-2020
januari 2021
di 24-11-2020
wo 02-12-2020
wo 16-12-2020
Aanleverdagen materiaal (traffic)
Afsluitdagen (planning)
  • Op maandag is de woensdag afgesloten
  • Op dinsdag is de donderdag afgesloten
  • Op woensdag zijn vrijdag en zaterdag afgesloten
  • Op donderdag zijn zondag en maandag afgesloten
  • Op vrijdag is de dinsdag afgesloten
  • Afsluitdagen Hemelvaart en Pinksteren

Online Video

Aanlever- en afsluitdagen
  • Op maandag 12:00 uur is de dinsdag afgesloten
  • Op dinsdag 12:00 uur is de woensdag afgesloten
  • Op woensdag 12:00 uur is de donderdag afgesloten
  • Op donderdag 12:00 uur is de vrijdag afgesloten
  • Op vrijdag 12:00 uur zijn zaterdag, zondag en maandag afgesloten
  • Aanlever- en afsluitdagen Hemelvaart en Pinksteren
 

Dagschema's

Wil je inkopen rondom specifieke programmering? In onze dagschema’s kun je per zender, per dag op detailniveau bekijken welke programma’s er worden uitgezonden en welk reclameblok vóór, in of ná een programma gepland staat. Dit geldt niet voor de themazenders. De dagschema’s zijn ook als PDF te downloaden.

Bekijk hier de dagschema’s

Selectiviteitseisen

Bij Specifiek Budget, Specifieke GRP en Sturing Vast moeten de blokken voldoen aan een selectiviteiteis t.o.v. 25-54 jaar. Voor 25-54 jaar geldt een andere selectiviteitseis zoals vermeld in de tweede tabel.

Selectiviteit t.o.v. 25-54 jaar

Doelgroepen
Selectiviteitseis
25-39 jaar
85
35-54 jaar
110
Boodschappers 25-54 jaar
105
Boodschappers + kind
110
Vrouw 25-39 jaar
100
Vrouw 25-54 jaar
115
Vrouw 35-54 jaar
125
Man 25-54 jaar
85
25-54 AB1
95

Selectiviteit bij inkoop op 25-54 jaar

Zender
Referentiedoelgroep
Selectiviteitseis
RTL 4
BDS 25-54
88
RTL 5
V 25-54
85
RTL 7
M 25-54
70
RTL 8
V 35-59
50
RTL Z
25-59 AB1
75
FOX Sports 1
M 25-54
65
Eurosport
M 25-54
60
Ziggo Sport
M 25-54
65

Wanneer je inkoopdoelgroep er niet bij staat neem dan contact op met je contactpersoon bij Planning.

Zenderverdeling

De blokselectie bij inkoop van de zenders die vallen onder het Ad Alliance aanbod moet voldoen aan onderstaande indicatieve zenderverdeling.

April

Bekijk hier de verdeling voor de verschillende pakketten.

Mei

Bekijk hier de verdeling voor de verschillende pakketten.

Juni

Bekijk hier de verdeling voor de verschillende pakketten.

Voorwaarden & specificaties

Algemeen

Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden (English)
Verwerkersvoorwaarden mediabureaus
Bruto referentietarief

Online

Inkoopvoorwaarden display en online video digitale platformen
Technische specificaties
Technical specifications (English)

TV

Homeshopping & Erotisch
Billboards en breakbumpers
Technische specificaties commercials en billboards (English)
Voorwaarden en specificaties

Adfactor voorwaarden

Algemene leveringsvoorwaarden
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacyverklaring