Cordaid Foodbattle

Cordaid Foodbattle

Case

Voedsel is schaars en in Oeganda zelfs van levensbelang. Cordaid heeft daarom met de hulp van de Postcode Loterij een oogstbewaarzak ontwikkeld, waarin de boerinnen in Oeganda beter hun oogst kunnen bewaren. In Nederland gaan we niet zo bewust om met eten en is er sprake van veel voedselverspilling.

Om Nederland bewuster te maken van voedselverspilling daagden Brenda Kookt, Francesca Kookt, Lekker & Simpel en Libelle hun volgers uit om mee te doen met de Foodbattle. De uitdaging: een heerlijke maaltijd met restjes maken en deze delen op hun social media. De publishers trapten de battle af met een toegankelijke receptvideo, die zowel is verspreid op hun blog als op social media. Hierin roepen zij op om deel te nemen. En als klap op de vuurpijl mocht de winnaar van de #foodbattle creatief koken met een van de RTL TV-koks. Daarnaast was Francesca Kookt, die vaker met restjes kookt, samen met Alexandra van Cordaid nog te zien in Koffietijd tijdens Wereldvoedseldag om voedselverspilling te bespreken.

Uitdaging
Nederland bewust maken van voedselverspilling en aansporen om vaker met restjes te koken.

Aanpak
Publishers dagen volgers uit (via video’s, artikelen en Instagram) om deel te nemen aan de Foodbattle: het maken van een heerlijke maaltijd met restjes om deze vervolgens te delen op social media. De winnende fan mag creatief koken met een RTL TV-kok.

Highlights
Er zijn 3.448 acties uitgevoerd door volgers op Instagram, Lekker en Simpel bereikte bijna 49k volgers met hun video op Instagram en het effect was direct zichtbaar in de reacties van volgers.

Publishers
Brenda Kookt, Francesca Kookt, Libelle en Lekker & Simpel.

Ad Alliance